Marilena Rotaru: „Întâlnirea Regelui Mihai cu Regina Ana a fost un plan divin.”

marilena rotaru regele mihai regina ana.jpg

Marilena Rotaru a acordat un interviu, în exclusivitate Q Magazine, în care a vorbit despre bucuriile simple ale Reginei Ana, despre amintiri și învățături pentru minte și suflet.

„Q Magazine: Ați cunoscut-o pe Majestatea Sa Regina Ana a României. Cei mai mulți dintre noi am perceput-o ca fiind de o supremă decență, de o modestie remarcabilă, o femeie care a știut să înfrunte, împreună cu Regele Mihai, vitregiile și zbuciumul vieții. Care este portretul pe care l-ați face Reginei Ana?

Marilena Rotaru: N-am să pot vorbi niciodată numai despre Regina Ana. Pentru mine, întâlnirea principesei Anne de Bourbon Parma cu Regele Mihai este unul din cele mai limpezi și mai vizibile planuri divine. Gândiți-vă, acum aproape 69 de ani, în decembrie 1947, când bolșevicii și tancurile sovietice l-au rupt pe Rege de poporul său, Mihai I al României și-a întâlnit iubirea întregii sale vieți, cu care a clădit Familia Regală a României. Noi, românii, suntem binecuvântați să avem o Familie Regală. Avem regalitate. Nu avem monarhie deocamdată. În Rusia, bolșevicii au lichidat întreaga Familie a Romanovilor de frică să nu poată renaște monarhia. Regele Mihai a supraviețuit printr-o minune. Se poate spune că întregul univers a „conspirat” pentru întâlnirea acestor doi oameni aleși și frumoși, și fizic, dar, mai ales, spiritual.

Am avut onoarea și norocul să pot fi un martor ales care a vorbit de multe ori cu Majestățile Lor, nu numai în fața camerei de filmat, ci și în particular. Au fost momente care mi-au deschis orizonturi nebănuite. Se vorbește mult despre discreția Reginei Ana. În realitate, această discreție era una din trăsăturile care dădeau forța caracterului său. Mi-a spus-o, nu o dată, că și-a asumat rolul de soție a Regelui exilat, că a înțeles să creeze Familia Regală, dincolo de porțile închise ale Țării al cărui nume îl purta. Și să stingă, prin bucuriile simple, risipite prin rămășițele zilelor, tristețea adâncă a Regelui. A fost o ființă plină de grație și frumusețe, de bunătate și demnitate, cu o imensă forță morală: „o mână de fier într-o mănușă de catifea”.

Ce anume v-a impresionat la Majestatea Sa?

Puterea de a aștepta să vadă cu ochii ceea ce văzuse cu spiritul atunci când asculta amintirile Regelui.

Care a fost cea mai frumoasă discuție pe care ați avut-o cu Regina Ana? Ce v-a spus?

În vara anului 1995, am făcut împreună cu soțul meu o vacanță de o lună la Geneva. În prima zi am fost la Versoix. Am vorbit cu Majestățile Lor, apoi Regina ne-a invitat să vedem de ce s-a atașat Regele de Vila Serena. Am intrat într-un atelier-depozit pentru jeep-uri și pentru piesele de schimb. Am aflat că Regele cunoștea o serie de asociații și de colecționari de piese de schimb pentru jeep, din Statele Unite, Italia, Franța, Australia, cu care coresponda, se vizita sau participa la raliuri. Dintr-un jeep vechi, Regele făcea unul nou în timp de aproximativ șase luni. „Până acum am făcut șapte jeep-uri. Din mormanele astea de fiare va fi al optulea”, ne-a spus Regele.

Cu două zile înaintea plecării, am telefonat la Versoix să ne luăm rămas bun. Secretara de atunci ne-a spus că va transmite mesajul nostru Regelui și Reginei, dar că nu poate fi vorba de o vizită pentru că era la Versoix întreaga Familie Regală cu cei patru nepoți. La două minute după ce am închis telefonul am fost anunțați că Regina Ana dorește să ne întâlnească a doua zi în gară la Cornavin, să ne luăm rămas bun. În restaurantul gării din Geneva, am stat două ore de vorbă cu Regina, pline de simplitate și de umor, dar mai ales de învățături pentru minte și suflet. Ce rămas bun!  Am mai avut parte de multe astfel de convorbiri pe parcursul următorilor ani, mai ales în țară, la București, la Mănăstirea Prislop, la Mănăstirea Agapia, la Neamț… În decembrie 1997 a venit să vadă, împreună cu Regele, biroul meu din televiziune…

 

(…) Când ați văzut-o ultima dată pe Regina Ana și în ce împrejurări?

În octombrie 2011, la Opera Română, când Regele a fost sărbătorit la 90 de ani. Era, evident, în suferință, dar încerca s-o mascheze cu multă demnitate… Lumina, pe care atâta vreme o păstrase pe chip, se stinsese…

Care credeți că ar fi fost mesajul Reginei Ana pentru români?

Un mesaj de iubire și solidaritate, de curaj și încredere. Cartea „Ana a României – Un război, un exil, o viață”, apărută la Humanitas în anul 2000, este un portret complex al Reginei. Cuvintele acestea mi se par testamentul Reginei Ana:


„Consider că sunt foarte norocoasă! Fiind alături de omul iubit, simt că trebuie să fac mai mult pentru el și pentru visele lui. Dumnezeu mi-a dat omul vieții mele, aici nu încape nici un dubiu! Viața a fost generoasă cu mine, mi-a dăruit enorm de mult. Lumea aceasta în care trăiesc nu îmi e datoare cu nimic. Dar nici eu ei!””

Un gând despre &8222;Marilena Rotaru: „Întâlnirea Regelui Mihai cu Regina Ana a fost un plan divin.”&8221;

Lasă un răspuns

