Doina Uricariu: „Regina Ana nu a fost zidită, ci a ales să fie zidită în istoria și pământul României.”

regina regina veseli

„Prima mea amintire legată de interviul sau dialogurile purtate cu Regina Ana care au debutat cu o trimitere a mea la orașul Pompei și cataclismul ce a acoperit o civilizație. A simțit că sunt covârșită de simboluri, prea livrescă. Mi-a întins ambele mâini și mi-a spus să le ating podul palmei. Apoi a spus simplu. Aceste mâini au muncit.

Păstrez zecile de casete pe care le-am înregistrat în timpul dialogurilor cu Regina Ana, care au avut loc la Versoix. Și manuscrisul transcrierii lor, care a stat la baza volumului meu Maxilarul inferior, publicat de editura Polirom. A fost primul, unicul interviu luat Reginei Ana. De o asemenea întindere și bogăție umană.Am întâlnit-o prima oară, la Versoix, când am luat primul interviu cu Regele Mihai, publicat în România, în revista România literară, pe mai multe pagini. A fost întâlnirea din luna mai 1990. Am băut o cafea în casa Majestăților lor. Cleștișorul de argint care trebuia să prindă bucățica de zahăr, de îndulcit cafeaua era incomod pentru mâinile mele și eram atât de emoționată. Regina Ana m-a privit o clipă și a luat cu mâna un cub de zahăr pe care l-a rostogolit în ceașca mea de cafea. Firesc. Între marile ei daruri, la care mă gândesc cu admirație și iubire, voi numi firescul de a îndulci și depăși orice impas al vieții Regelui Mihai, istoriei, dramelor războiului. Fie neuitată această mare Regină!!!

Am cunoscut-o, am respectat-o și am iubit-o pe Regina Ana pentru tot ce înseamnă, clipă de clipă, viața ei.Am scris sute de pagini în cartea mea de memorii despre personalitatea ei care mi s-a dezvăluit în zeci și zeci de ore de dialoguri. Maxilarul inferior s-a născut din transcrierea vocii ei și a răspunsurilor ce alcătuiesc o unică Voce umană și Istorie umană, care au adunat valorile toate ale omenescului și regalității, într-un timp al risipirii și alungării valorilor, de o cumplită violență. Ea nu a fost zidită, ci a ales să fie zidită în istoria și pământul României.
Memorie veșnică!!!”, scrie scriitoarea Doina Uricariu.

Un gând despre &8222;Doina Uricariu: „Regina Ana nu a fost zidită, ci a ales să fie zidită în istoria și pământul României.”&8221;

Lasă un răspuns

