Regele Mihai, lui Gabriel Liiceanu: „Pentru ţară m-am împăcat şi cu Iliescu.”

cu iliescu
“Pentru cei ce spun că în 2001 regele “a batut palma” cu neocomuniştii: priviţi mimica regelui şi poziţia mâinilor.” (Dan Ghenea)

joi, 20 decembrie (2001)

[…] Regele stă singur lângă masa cea mare, tocmai a muşcat dintr-un fursec cu cremă verde şi se pregăteşte să-şi toarne un pahar de Fanta. Intervin prompt, îi iau sticla din mână şi, în timp ce torn lichidul garden în pahar, îl întreb pe Majestatea Sa cum a fost ieri la Operă cu Preşedintele în lojă. Îi văzusem dimineaţa într-un ziar, aşezaţi unul lângă altul.

„[Sunt oameni proşti care-şi închipuie […] că eu am făcut asta cu Iliescu pentru mine? Sau pentru ca să mai pot face ceva pentru ţară?]”*

(Gabriel Liiceanu, Uşa interzisă, Humanitas, 2002 – ed.2010, pp.221-222, 233-234)

* Am îndreptat lipsa de deferenţă din pasajul original.

Explicaţii

Regele Mihai n-a primit nimic de la regimul Iliescu!

PALATUL ELISABETA – 2001, dat de Parlamentul României (Legea nr. 406/2001) în timpul vieţii.

CASTELUL SĂVÂRŞIN – 2005, obţinut în instanţă.

CASTELUL PELEŞ – 2007, prin decizia de retrocedare nr.813/A.I./3/ RD/01.03.2007, emisă de Ministerul Culturii şi Cultelor sub semnătura lui Kelemen Hunor în guvernul Călin Popescu-Tăriceanu.

„Mulți dintre voi s-au întrebat de ce am acceptat, în ultimii trei ani, să particip la unele evenimente la care prezența mea ar fi fost de neconceput, în anii dinainte. Aș vrea să vă împărtășesc un principiu de la care nu m-am abătut niciodată:  A ierta nu înseamnă a uita.  De la bun început am înțeles să fiu Rege pentru absolut toți românii, și pentru cei aflați în pribegie, și pentru cei mulți de acasă.  Niciodată, nici măcar în clipele cele mai contradictorii de după decembrie 1989, eu nu mi-am îngăduit să divizez, în sufletul meu, românii, nici după trecutul lor, nici după faptele lor.  Am judecat, am încercat să îndrept lucrurile, uneori i-am criticat aspru, dar nu i-am împărțit niciodată pe categorii. (…) Ceea ce eu, familia mea și țara au pierdut în anii comunismului nu este măsurabil. Nu se poate, deci, pune problema ca eu să primesc avantaje materiale de la nimeni. Ceea ce a fost furat este incomensurabil: în termeni materiali, morali și de demnitate națională.”

M.S. Regele Mihai I al României

(2004, 26 ianuarie, discurs adresat societății civile).

Ion Iliescu a reprezentat, începând din 10 decembrie 2000, alesul poporului. Ba chiar mai mult decât atât: a fost un „obstacol în calea unei derive autoritariste” reprezentate de Corneliu Vadim Tudor, aşa cum declara Cristian Preda într-un interviu din iunie 2010 de Institutul de Studii Populare.

Regele nu a făcut o reconciliere cu un criminal şi un comunist nevindecabil, ci cu preşedintele ales al României, care, cu tot răul făcut în 1990-1996, a dovedit că poate învăţa din lecţiile democraţiei.

Celor care consideră anormală normalizarea relaţiilor dintre Majestatea Sa şi preşedintele ales în 2000 le propun un scenariu alternativ:

În 2000, este ales preşedinte Corneliu Vadim Tudor. Cel mai probabil, retrage cetăţenia Regelui şi îl declară persoană non grata. Fără turneu NATO, fără turneu UE pentru România – probabil chiar fără demersuri oficiale din partea statului român pentru a intra în aceste organisme. România nu devine membră NATO în 2003 şi nici membră UE în 2007. Regele lipseşte din ţară în 2000-2004, şi revine, în cel mai bun caz, în 2005… Fără Palatul Elisabeta, fără Săvârşin şi fără Peleş – deci fără vreo reşedinţă regală (ce guvern post-Vadim ar mai fi făcut reparaţia?) – activitatea Casei Regale este foarte restrânsă, iar venirile Majestăţii Sale rare sau deloc. Îşi petrece exilul prelungit la Aubonne, în Elveţia….

Între:

cu iliescu

şi:

vadim

Ce preferaţi?

Despre Tudor Vişan-Miu

Sunt un tanar cu preocupari intelectuale. Principalele mele domenii de interes: istoria, genealogia, memorialistica, literatura, lingvistica, economia, politica, filosofia, teologia. Legat de aceste domenii: cred ca nu exista o unica istorie "obiectiva si adevarata", ca fiecare persoană are origini familiale ce merita aflate si ca "o viata capata mai mult sens atunci cand este scrisa". Iubesc cartile. Cred ca a scrie corect in propria limba este o dovada de patriotism (nu am putut-o face in acest profil deoarece Gravatarul nu accepta diacritice - n.m.). Am o viziune social-economica "de dreapta". Cred ca "treburile publice" sunt o chestiune de interes general, dincolo de "partea scandaloasa" ce prea adesea însoteste administrarea lor (care ar trebui facuta de oameni de stat). In privinta formei de guvernamant a Romaniei, sunt sustinatorul unei monarhii constitutionale. Consider democratia si capitalismul cele mai bune sisteme inventate pana acum de catre om. Filosofic, ader la modernitatea clasica. Religios, sunt un crestin fundamentalist si conservator. ”Primeste deci darul meu, care ti-a fost adus, fiindca Dumnezeu m-a umplut de bunatati si am de toate” (Geneza, 33:11)

Un gând despre &8222;Regele Mihai, lui Gabriel Liiceanu: „Pentru ţară m-am împăcat şi cu Iliescu.”&8221;

  1. MS Regele Mihai I a Romaniei inseamna Iubirea nemarginita de tara si popor,este intruchiparea demnitatii perfecte si simbol sfant!

Lasă un răspuns

