Andrei Pleşu în 1993: „Regele Mihai a făcut istoria, nu-l poţi scoate din ea.”

Andrei PLEŞU, în săptămânalul ”Flacăra”, 1 decembrie 1993:

Regele a făcut istoria, cum să-l scoţi din ea?!

Nu am comentarii suficient de severe! Este o mârlănie! Eu am avut prilejul şi-n ’90 şi la hotarul cu ’91 să-mi manifest părerea faţă de tipul ăsta de reacţie, atunci când pentru prima oară Regele n-a putut intra în ţară. N-am făcut-o ca monarhist, am făcut-o ca un om rezonabil, aşa cel puţin mi s-a părut mie.

Mi se pare de o absurditate, de un prost gust, de o iraţionalitate fără egal tipul ăsta de atitudine, pentru că nu am nici cea mai mică explicaţie! Adică nu pot gândi nimic palpabil care să justifice o asemenea mârlănie! E vorba de a încerca – şi aici e în mod clar un reziduu din alt tip de mentalitate – să modifici istoria României! Adică să scoţi din istorie şi oamenii care, vrând-nevrând, au făcut-o!

Regele Mihai este un personaj în istoria României! Nu ne putem imagina că dacă mâine apare la hotarele ţării, ştiu eu?!, Petre Carp sau Tudor Vladimirescu, unul sau altul dintre politicieni, pe baza simpatiilor sau antipatiilor lui politice, guvernul să vină cu o interdicţie! Oamenii ăştia există – că vrem sau nu vrem – şi e un privilegiu să-i ai încă în viaţă, ca pe nişte martori vii ai istoriei! A te comporta în felul ăsta e, pentru mine, repet, ceva de neexplicat!

Fiindcă dacă e vorba de teamă, ea este prin definiţie iraţională – eu nu cred că la un referendum soluţia monarhică ar avea astăzi câştig de cauză şi cred că ştiu asta şi reprezentanţii puterii, ceea ce face cu atât mai stranie această reacţie panicată! Sau este vorba de o asemenea schimonosire a conştiinţei provocată, nu ştiu, de prelegerile antimonarhiste din liceul comunist, în care ni se spunea că Regele era un fel de vampir, un fel de asasin public care practica toate viciile pământului!

Tipul ăla de propagandă probabil că le-a intrat unora în sânge, în piele, în unghii, aşa încât nu mai pot reacţiona decât în varianta asta care nu ţine de o minimă demnitate omenească şi românească, aş spune! Nu, nu am comentarii suficient de severe pentru tipul ăsta de atitudine!”

plesu

Despre Tudor Vişan-Miu

Sunt un tanar cu preocupari intelectuale. Principalele mele domenii de interes: istoria, genealogia, memorialistica, literatura, lingvistica, economia, politica, filosofia, teologia. Legat de aceste domenii: cred ca nu exista o unica istorie "obiectiva si adevarata", ca fiecare persoană are origini familiale ce merita aflate si ca "o viata capata mai mult sens atunci cand este scrisa". Iubesc cartile. Cred ca a scrie corect in propria limba este o dovada de patriotism (nu am putut-o face in acest profil deoarece Gravatarul nu accepta diacritice - n.m.). Am o viziune social-economica "de dreapta". Cred ca "treburile publice" sunt o chestiune de interes general, dincolo de "partea scandaloasa" ce prea adesea însoteste administrarea lor (care ar trebui facuta de oameni de stat). In privinta formei de guvernamant a Romaniei, sunt sustinatorul unei monarhii constitutionale. Consider democratia si capitalismul cele mai bune sisteme inventate pana acum de catre om. Filosofic, ader la modernitatea clasica. Religios, sunt un crestin fundamentalist si conservator. ”Primeste deci darul meu, care ti-a fost adus, fiindca Dumnezeu m-a umplut de bunatati si am de toate” (Geneza, 33:11)

Un gând despre &8222;Andrei Pleşu în 1993: „Regele Mihai a făcut istoria, nu-l poţi scoate din ea.”&8221;

Lasă un răspuns

