Elisabeta Rizea. „Regele ar fi bun, da la unii le e frică că vin boierii şi-i fac iar slugi.”

Laurenţia Belu (sora Elisabetei Rizea): Regele ar fi bun, da la unii le e frică că vin boierii şi-i fac iar slugi. […] Dacă-l aducem, să-l aducem să fie rege. Altfel, mai bine să rămână acolo, la treaba lui, să nu se mai amestece cu noi în castronul ăsta. […]

(„Povestea Elisabetei Rizea din Nucşoara”, Humanitas, 1993, ed.2012, pp.49-50)

Elisabeta Rizea: Aicea, în casele lui Arnăuţoiu, a fost casele la un boier mare […] Era aici Fundaţia Regală. Aşa să zicea. Asta ce vă spun era toamna, că era porumb copt.

Atunci, într-un an, a venit şi domnu Rege. Să făcea şezători în curte. […] Şi domnu Rege a venit la casele alea, de-acolo. Şi pă stradă trecea garda regală, aşa, frumos, cu coifuri de alea pe cap. Patrula. […] Şi-a făcut şiezători. Tot satu a venit, brie, c-a fost sat de oameni cumsecade […] a ieşit şi a făcut foc mare în curte. Lună pe cer, lumină… Şi cocea oamenii porumb, să i-l dea. Fără cenuşă, fără nimica pă el, ca pentru domnu Rege. Şi eram şi io cu bărbatu-mieu.

[…] şi să zicea ghicitori şi le ghicea oameniii. A spus şi domnu Rege una, zice, de ce purceii suge la ţâţă cu ochii închişi? N-a răspuns nici unu. Da bărbată-miu îmi şopteşte mie – că le e ruşine, că ta-su-i porc şi mă-sa-i scroafă. Da i-o aşa, din lume, să trăiţi Majestate […] le e ruşine că ta-su-i porc şi mă-sa-i scroafă şi dă ruşine ţine ochii închişi! A râs Regele.

Şi -a scos, m-a dus oamenii, că io nu voiam să ies, m-a dus acolo şi m-a aşezat lângă dumnealui. Mi-a rupt porumbu lui driept în doo. Îl mănânci! Eu dint-al mieu, domnu Rege din al lui…

Am auzit că a venit în ţară (în 1992 -n.m.) şi ziceam la fete – auăleu, de ce nu mă pot duce când vine, că aş fi fost prima acolo, în faţa lui. Înaintea dumnealui cu flori eram! Da ăştia mă face strâmbă… Stă strâmba pă sală şi face politică. Că io le spun cu cine să voteze. Ce să fac?… Şi dacă mă împuşcă, am trăit optzeci de ani, am trăit destul.

***

În 2001, Elisabeta Rizea s-a reîntâlnit cu Regele Mihai la Nucşoara, unde a fost vizitată de Majestăţile Lor Regele şi Regina:

rizea rizea2

Despre Tudor Vişan-Miu

Sunt un tanar cu preocupari intelectuale. Principalele mele domenii de interes: istoria, genealogia, memorialistica, literatura, lingvistica, economia, politica, filosofia, teologia. Legat de aceste domenii: cred ca nu exista o unica istorie "obiectiva si adevarata", ca fiecare persoană are origini familiale ce merita aflate si ca "o viata capata mai mult sens atunci cand este scrisa". Iubesc cartile. Cred ca a scrie corect in propria limba este o dovada de patriotism (nu am putut-o face in acest profil deoarece Gravatarul nu accepta diacritice - n.m.). Am o viziune social-economica "de dreapta". Cred ca "treburile publice" sunt o chestiune de interes general, dincolo de "partea scandaloasa" ce prea adesea însoteste administrarea lor (care ar trebui facuta de oameni de stat). In privinta formei de guvernamant a Romaniei, sunt sustinatorul unei monarhii constitutionale. Consider democratia si capitalismul cele mai bune sisteme inventate pana acum de catre om. Filosofic, ader la modernitatea clasica. Religios, sunt un crestin fundamentalist si conservator. ”Primeste deci darul meu, care ti-a fost adus, fiindca Dumnezeu m-a umplut de bunatati si am de toate” (Geneza, 33:11)

3 gânduri despre &8222;Elisabeta Rizea. „Regele ar fi bun, da la unii le e frică că vin boierii şi-i fac iar slugi.”&8221;

  1. Maica Rizea… sunt om în toată firea, dar mă bufnește plânsul când aud cuvintele acestei adevărate țărănci românce… cu sufletul ei bun, în care știa că numai Regele este temelia Țării!

  2. Pacat ca nu ne trezim, desi, si imnul nostru national ne spune . NOI AM AVUT DE LA INCEPUTURI REGI, PE CEI MAI VECHI II STIM,PE ; BUREBISTA SI DECEBAL .

Lasă un răspuns

