Regele Ferdinand I al României, eruditul şi tatăl iubitor

149 de ani de la naştere: 24 august 1865 – 24 august 2014

***

Stere Diamandi, despre Regele Ferdinand I:

„în botanică poate să rivalizeze cu cei mai buni reprezentanţi ai acestei ştiinţe. Asistenţa române năucită când, în tovărăşia lui Pârvan, descifrează în Histria nişte inscripţii greceşti şi latineşti. Mondenul abate Mugnier e profund impresionat când constată în cursul unei conversaţii pe care a avut-o la Paris cu regele Ferdinand că suveranul României cunoaşte limba ebraică. Tot aşa de profund impresionat rămâne ambasadorul Franţei, Robert de Billy, când, în audienţa de adio, regele îi vorbeşte despre meritele poeziei lirice japoneze şi chineze. Dacă întâmplător la masă, în cursul conversaţiei, vine vorba despre Wagner, al cărui „Parsifal” era opera sa favorită, asistenţa are prilejul să asculte din gura suveranului o dizertaţie în toată regula, cât se poate de substanţială şi judicioasă, asupar muzicii wagneriene şi a personalitaţii marelui compozitor.” [1]

Principesa Ileana despre tatăl ei:

„… am simţit dorinţa tristă să fiu din nou copil şi să ajung la tatăl meu să mă liniştească. Mi-am amintit din nou de o întâmplare de când aveam cam şaisprezece ani. O verişoară de-a mea ne adusese pe amândouă într-o situaţie neplăcută şi a dat vina pe mine când de fapt eu nu eram deloc vinovată. Întrucât verişoara era fiica surorii favorite a mamei mele şi musafira noastră, mama a refuzat să facă vreun comentariu în privinţa noastră. Era unul din acele momente nefericite pe care le trăiesc tinerii. Simţeam că toată lumea se întorsese împotriva mea pe nedrept […]. În noaptea aceea a venit tata şi a auzit de această întâmplare. El era un om rezervat şi liniştit, care nu spunea nimic niciodată fără să se gândească bine înainte, şi din acest motiv cuvintele lui aveau o mare greutate pentru toată lumea. Puteţi să măimaginaţi în ce culori am văzut lumea când am auzit ce a spus.

– Dar îmi cunosc fata foarte bine şi ştiu că nu ar fi putut face aşa ceva, orice ar psune ceilalţi.

Şi, deşi rareori îşi exprima afecţiunea faţă de noi, a venit în camera în care plângeam cu amărăciune şi a stat cu mine, liniştindu-mă, până când am adormit.” [2]

____ 

[1] Constantin Stre, Galeria oamenilor politici, Editura Gesa, Bucureşţi, 1991, p.7, apud Eugen Wolbe, Ferdinand I. Întemeietorul României Mari, Ed. Humanitas, ed. 2011, pp.8-9

[2] Principesa Ileana, Trăiesc din nou, Humanitas, Bucureşti, ed. 2010, p.143

Despre Tudor Vişan-Miu

Sunt un tanar cu preocupari intelectuale. Principalele mele domenii de interes: istoria, genealogia, memorialistica, literatura, lingvistica, economia, politica, filosofia, teologia. Legat de aceste domenii: cred ca nu exista o unica istorie "obiectiva si adevarata", ca fiecare persoană are origini familiale ce merita aflate si ca "o viata capata mai mult sens atunci cand este scrisa". Iubesc cartile. Cred ca a scrie corect in propria limba este o dovada de patriotism (nu am putut-o face in acest profil deoarece Gravatarul nu accepta diacritice - n.m.). Am o viziune social-economica "de dreapta". Cred ca "treburile publice" sunt o chestiune de interes general, dincolo de "partea scandaloasa" ce prea adesea însoteste administrarea lor (care ar trebui facuta de oameni de stat). In privinta formei de guvernamant a Romaniei, sunt sustinatorul unei monarhii constitutionale. Consider democratia si capitalismul cele mai bune sisteme inventate pana acum de catre om. Filosofic, ader la modernitatea clasica. Religios, sunt un crestin fundamentalist si conservator. ”Primeste deci darul meu, care ti-a fost adus, fiindca Dumnezeu m-a umplut de bunatati si am de toate” (Geneza, 33:11)

Lasă un răspuns

